Gedragscode

 Gedragscode Hank C. Kornman MFP | Kornman Finance 

Kornman Finance heeft een gedragscode aangenomen die algemeen geldend is voor allen die betrokken zijn bij de dienstverlening van Kornman Finance. Deze code geldt dus onder meer voor medewerkers, aandeelhouders en handelspartners. Eenieder die voor, namens of met Kornman Finance diensten verleent en/of producten levert aan onze klanten onderschrijven deze gedragscode. 

Deze gedragscode houdt in dat: 

De ondertekenaar zich ten alle tijden verplicht om zijn handelen naar beste weten en kunnen en naar eer en geweten te toetsen aan de criteria: belang, kwaliteit, kwantiteit, duidelijkheid, vakkundigheid, eerlijkheid en beloning. 

De volgende vragen moeten objectief bezien allen zonder voorbehoud positief kunnen worden beantwoord: 

- Is dienst/product in het belang van de klant? 

- Is dienst/product kwalitatief het beste dat de klant op dit moment kan worden geboden? 

- Krijgt de klant de voor hem/haar optimale hoeveelheid van deze dienst of dit product? 

- Is het de klant ondubbelzinnig duidelijk welke keuzes er zijn? 

- Is de adviseur/aanbieder deskundig, bekwaam en als zodanig gekwalificeerd/gecertificeerd? 

- Is de adviseur/aanbieder en allen die voor, met of namens hem/haar op treden eerlijk en volledig? 

- Is in het proces en in feitelijk gedrag gewaarborgd dat persoonlijke informatie nooit zonder toestemming of medeweten van de klant wordt gedeeld met derden? 

- Is de beloning voor de adviseur/aanbieder naar redelijkheid en billijkheid in relatie tot het belang/voordeel voor de klant? 

Belang 

Het belang van de klant is leidend voor het aanbod. Hierbij dient objectief, door een onafhankelijke derde, vastgesteld te kunnen worden op welke manier het belang van de klant is gediend. Indien de dienst of het product op meerdere manieren het belang van de klant beïnvloed dan moet aantoonbaar zijn dat het belang per saldo en naar genoegen van de klant gediend is. 

Kwaliteit 

De diensten of de producten die aangeboden worden zijn van hoge kwaliteit. Hierbij dient objectief, door een onafhankelijke derde, vastgesteld te kunnen worden dat de aanbieder het voor deze klant in deze situatie beste advies, product of dienst heeft aangeboden. Hierbij geldt dat voor de adviseur/aanbieder een inspanningsverplichting van toepassing is. Hij/zij zal zich voortdurend op de hoogte moeten stellen van de mogelijkheden in de financiële sector en deze kennis actief vertalen naar hoogwaardige dienstverlening en producten in specifieke situaties. 

Kwantiteit 

Iedere dienst en ieder product dient objectief beoordeeld in de juiste, optimale, hoeveelheid te worden aangeboden. De hoeveelheid kan dus alleen gezien worden in relatie tot het belang en de kwaliteit. 

Duidelijkheid 

Iedere uiting moet als oogmerk hebben om de klant helder, juist en volledig te informeren. De adviseur/aanbieder zal steeds door controlevragen checken of de boodschap duidelijk was. Een boodschap is alleen duidelijk als deze door de klant ondubbelzinnig begrepen wordt. Daardoor draagt de uiting bij aan de kennis en het inzicht over de dienst en of het product.

Vakkundigheid 

Er worden alleen diensten en producten geboden op het terrein waarop de adviseur/aanbieder deskundig, bekwaam en gekwalificeerd is. Hierbij is ten minste voldaan aan de wettelijke vereisten die gesteld zijn aan advies en bemiddeling van financiële producten. Daarenboven zal de adviseur/aanbieder de klant duidelijk informeren over zijn/haar persoonlijke kwalificaties. Hij/zij zal bewust en gericht voorkomen dat de klant de indruk kan krijgen dat de adviseur/aanbieder over meer kwaliteiten of kwalificaties beschikt dan feitelijk het geval is. 

Eerlijkheid 

De adviseur/aanbieder zal altijd waarheidsgetrouw zijn. Zaken worden niet anders voorgesteld en/of zodanig belicht of juist weggelaten dat de klant hierdoor zich geen juist beeld kan vormen. De adviseur/aanbieder zal steeds verantwoordelijk handelen naar eer en geweten en zal hierbij zijn klant behandelen zoals hij zichzelf en zijn naasten ook zou behandelen. 

Vertrouwelijkheid 

De adviseur/aanbieder zal in alle gevallen zorgen voor een omgeving waarin de klant vrijelijk kan spreken en persoonlijke informatie kan delen in de wetenschap dat deze informatie alleen bij anderen kan komen als hij/zij daar persoonlijk toestemming voor heeft gegeven. Indien persoonlijke gegevens – op welke manier dan ook- worden vastgelegd dan dient te adviseur/aanbieder er zich van te vergewissen dat er afdoende veiligheidsmaatregelen zijn om in redelijkheid aan te kunnen nemen dat vertrouwelijkheid ook op deze manier gewaarborgd blijft. 

Beloning 

De beloning voor hetgeen de adviseur/aanbieder levert dient in nauwe relatie te staan tot: 

- een redelijke inspanning die verricht is om tot deze diensten/producten te kunnen komen 

- een redelijke inspanning die verricht is tijdens de levering en de nazorg 

- het zakelijk risico dat de adviseur/aanbieder moet lopen om tot levering te kunnen komen 

- het voordeel dat voor de klant bereikt wordt 

De beloning wordt altijd vooraf ondubbelzinnig en conform wettelijke vormvoorschriften kenbaar gemaakt aan de klant en past in het wettelijk kader. Daar waar deze code in de praktijk strijdig blijkt met de wet daar prevaleert de wet.